Steef de Jong – Orfeo, een drama van karton

Verbluffende one-man opera versie

Steef de Jong is winnaar van de tweejaarlijkse Mary Dresselhuysprijs Prijs 2018 voor multi-talent. Lees er hier meer over.

Heel vindingrijk verandert Steef de Jong kartonnen rekwisieten, kostuums en videobeelden in een operette. ‘De fantasie staat daarbij voorop’, schreef de Volkskrant. Met Orfeo, brengt hij een geheel unieke en meeslepende versie van de mythe van Orpheus en Eurydice. Over de liefde, de dood en de kracht van muziek. Een absolute hoofdrol is weggelegd voor de vormgeving: de kartonnen decors zijn verbluffend veelzijdig. Net wanneer je denkt dat de mogelijkheden van een uitklapbaar stuk karton wel zijn uitgeput gebeurt er weer iets verrassends.

Steef de Jong wil het genre operette opnieuw uitvinden en begint bij de oorsprong. Daar waar de eerste opera en eerste operette uit geboren zijn: de mythe van Orpheus en Eurydice.

Monteverdi’s L’Orfeo uit 1607 wordt beschouwd als de eerste echte opera. En Jacques Offenbachs bewerking Orphee aux enfers uit de 19e eeuw ziet men als de eerste operette. De mythe inspireert al eeuwenlang componisten, toneelschrijvers en filmmakers. Orpheus zingt zo mooi dat hij zelfs stenen aan het huilen krijgt. Als Orpheus zingt voor de heersers van de onderwereld, is dat van zo’n schoonheid dat zij besluiten zijn overleden vrouw Eurydice terug te geven. De enige voorwaarde is dat hij niet naar haar omkijkt als zij hem volgt uit de onderwereld. Bijna boven kijkt Orpheus toch even om en verliest daarmee zijn geliefde voorgoed.

‘Steef de Jong zet stapels karton om in kastelen en paleizen, een ware metamorfose, net als Ovidius doet als hij zijn geschiedenissen vertelt, als verhalen over gedaanteveranderingen.’ […] Het is tegelijk simpel en ingewikkeld, ingenieus en grappig.’ – ★★★★ Theaterkrant