Gevelgezichten
za 1 jul

Gevelgezichten

Theater voor Keti Koti

Geschiedenis met verhalen van nu, verteld door makers van morgen

Tip: bezoek voorafgaande aan de voorstelling de Ketel 1 installaties Luci  in het Energiehuis. 

In opdracht van Kunstmin schreef Mathieu Wijdeven een theaterstuk over het koloniaal verleden van Dordrecht. Carmen van Mulier maakt hiervan een muzikale vertelling. 

Dordrecht is een eiland. Jaren geleden voeren schepen suiker naar dit eiland. Door deze verrijking rezen er prachtige gebouwen. Op de gevels gezichten van hun oprichters. Elke dag verschijnt er licht op hun. Ze blinken, ze willen verhalen kwijt over hun prachtige stad, roddels, maar ook moois.

Wanneer de gezichten en gebouwen in de schaduw vallen, komt er een ander verhaal naar boven. Dan zijn de gevels aan het woord en vertellen hun kant van het verhaal. 

Mathieu Wijdeven (Tilburg, 1991), Als creatieve duizendpoot schreef hij o.a. voor de Correspondent en deed hij de scenografie voor boekenprogramma, In een boek kan het wél, van de VPRO. Daarnaast maakte zijn werk deel uit van tentoonstelling Surinaamse School in het Stedelijk Museum. Ook maakte hij producties bij Feikes Huis met zijn collectief Firma Draak.

In seizoen 2021-2022 ging Mathieu zijn solovoorstelling Het waarom beantwoord in première. Deze werd geselecteerd voor Het Theaterfestival (2022), genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs(2022) en won de Toneelschrijfprijs (2022).

‘Wijdeven, gevoed door het toneelstuk van zijn betovergrootvader, ontpopt zich als activist en zo ontstijgt de voorstelling het persoonlijke verhaal en wordt de vertelling universeel en zeer actueel. Zo weet Wijdeven op zachte, maar indringende wijze de gespannen koloniale relatie tussen Nederland en Suriname invoelbaar te maken.’ 

- Juryrapport Toneelschrijfprijs

Carmen van Mulier (Nijmegen,1994) is werkzaam als actrice, zangeres en theatermaker/regisseur. De afgelopen jaren heeft ze als actrice gespeeld bij gezelschappen als Orkater, de Toneelmakerij, MAAS Theater en Dans, Bostheaterproducties, het Amsterdamse Bostheater, Opus One en het Rotterdams Philharmonisch Orkest en meer. Daarnaast was ze te zien in verschillende films en (tv-)series waaronder GIPS, Mocro Maffia, Nieuwe Buren en bioscoopfilm De Veroordeling. 

Rubiën Vyent is een multidisciplinair artiest met Surinaamse roots die door middel van acteren, zingen en dansen haar rijke visie op de wereld creëert, graag een verhaal verteld en het tot op ziels-niveau deelt.

Dat doet ze door middel van diverse rollen in theaterproducties zoals o.a.; Dreamgirls, The bodyguard, Hier zijn we koningen en Tinten. 

In 2021 regisseerde zij 86 kinderen van de Dr. H. Bavinckschool in de Kunstminproductie Reizen met Eieren / Theater Na de Dam.

Elk jaar op 1 juli herdenken we in Nederland de afschaffing van de slavernij. Dit jaar is het 150 jaar geleden dat in 1873 de slavernij in Suriname en het Caraïbisch gebied ten einde is gekomen. Keti Koti, wat ‘verbroken ketenen’ betekent, herinnert ons aan het belang om op een gelijkwaardige manier met elkaar om te gaan. Keti Koti staat binnen het Koninkrijk ook wel bekend als Dia Di Lucha Pa Libertat en Emancipation Day.

Kunstmin maakt onderdeel uit van de nationale theatermanifestatie Theater voor Keti Koti en werkt samen met het Dordtse initiatief Keti Koti Dordrecht.

Credits

Spel: Rubiën Vyent, regie: Carmen van Mulier, tekst: Mathieu Wijdeven,  decor: Pim Kraan, Mathieu Wijdeven, muziek: Jimmi Hueting, stemmen: Ludwich van Mulier, Mathieu Wijdeven, Carmen van Mulier & Nick Livramento Silva

Maak je theaterbezoek compleet

Pauze arrangement

01-07-2023
€ 5,95 boek extra
  • za 1 jul
  • 15:00
  • Kunstmin - Kleine Zaal
  • Parkeren op loopafstand
  • Gratis garderobe
  • Inclusief consumptie
  • Rang 1
  • € 10,00
    Normaal incl. consumptie
Tickets

Geschiedenis met verhalen van nu, verteld door makers van morgen

Tip: bezoek voorafgaande aan de voorstelling de Ketel 1 installaties Luci  in het Energiehuis. 

In opdracht van Kunstmin schreef Mathieu Wijdeven een theaterstuk over het koloniaal verleden van Dordrecht. Carmen van Mulier maakt hiervan een muzikale vertelling. 

Dordrecht is een eiland. Jaren geleden voeren schepen suiker naar dit eiland. Door deze verrijking rezen er prachtige gebouwen. Op de gevels gezichten van hun oprichters. Elke dag verschijnt er licht op hun. Ze blinken, ze willen verhalen kwijt over hun prachtige stad, roddels, maar ook moois.

Wanneer de gezichten en gebouwen in de schaduw vallen, komt er een ander verhaal naar boven. Dan zijn de gevels aan het woord en vertellen hun kant van het verhaal. 

Mathieu Wijdeven (Tilburg, 1991), Als creatieve duizendpoot schreef hij o.a. voor de Correspondent en deed hij de scenografie voor boekenprogramma, In een boek kan het wél, van de VPRO. Daarnaast maakte zijn werk deel uit van tentoonstelling Surinaamse School in het Stedelijk Museum. Ook maakte hij producties bij Feikes Huis met zijn collectief Firma Draak.

In seizoen 2021-2022 ging Mathieu zijn solovoorstelling Het waarom beantwoord in première. Deze werd geselecteerd voor Het Theaterfestival (2022), genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs(2022) en won de Toneelschrijfprijs (2022).

‘Wijdeven, gevoed door het toneelstuk van zijn betovergrootvader, ontpopt zich als activist en zo ontstijgt de voorstelling het persoonlijke verhaal en wordt de vertelling universeel en zeer actueel. Zo weet Wijdeven op zachte, maar indringende wijze de gespannen koloniale relatie tussen Nederland en Suriname invoelbaar te maken.’ 

- Juryrapport Toneelschrijfprijs

Carmen van Mulier (Nijmegen,1994) is werkzaam als actrice, zangeres en theatermaker/regisseur. De afgelopen jaren heeft ze als actrice gespeeld bij gezelschappen als Orkater, de Toneelmakerij, MAAS Theater en Dans, Bostheaterproducties, het Amsterdamse Bostheater, Opus One en het Rotterdams Philharmonisch Orkest en meer. Daarnaast was ze te zien in verschillende films en (tv-)series waaronder GIPS, Mocro Maffia, Nieuwe Buren en bioscoopfilm De Veroordeling. 

Rubiën Vyent is een multidisciplinair artiest met Surinaamse roots die door middel van acteren, zingen en dansen haar rijke visie op de wereld creëert, graag een verhaal verteld en het tot op ziels-niveau deelt.

Dat doet ze door middel van diverse rollen in theaterproducties zoals o.a.; Dreamgirls, The bodyguard, Hier zijn we koningen en Tinten. 

In 2021 regisseerde zij 86 kinderen van de Dr. H. Bavinckschool in de Kunstminproductie Reizen met Eieren / Theater Na de Dam.

Elk jaar op 1 juli herdenken we in Nederland de afschaffing van de slavernij. Dit jaar is het 150 jaar geleden dat in 1873 de slavernij in Suriname en het Caraïbisch gebied ten einde is gekomen. Keti Koti, wat ‘verbroken ketenen’ betekent, herinnert ons aan het belang om op een gelijkwaardige manier met elkaar om te gaan. Keti Koti staat binnen het Koninkrijk ook wel bekend als Dia Di Lucha Pa Libertat en Emancipation Day.

Kunstmin maakt onderdeel uit van de nationale theatermanifestatie Theater voor Keti Koti en werkt samen met het Dordtse initiatief Keti Koti Dordrecht.

Credits

Spel: Rubiën Vyent, regie: Carmen van Mulier, tekst: Mathieu Wijdeven,  decor: Pim Kraan, Mathieu Wijdeven, muziek: Jimmi Hueting, stemmen: Ludwich van Mulier, Mathieu Wijdeven, Carmen van Mulier & Nick Livramento Silva

Maak je theaterbezoek compleet

Pauze arrangement

01-07-2023
€ 5,95 boek extra

Vooraan bij je favoriete artiest?

De kaartverkoop is gestart! Van welke show ga jij genieten?

Vooraan bij je favoriete artiest?
Bekijk programma