Het Nationale Theater / Eline Arbo
wo 16 nov

Het Nationale Theater / Eline Arbo

De jaren

Over klassenverschillen en individuele kansen

Het met prijzen en jubelrecensies overladen meesterwerk van de Franse auteur Annie Ernaux

In 'De jaren' van Het Nationale Theater / Eline Arbo, naar het succesvolle boek van Annie Ernaux, vertellen vijf actrices samen het leven van één vrouw. Ze groeit op tussen het puin van de Tweede Wereldoorlog en ontworstelt zich aan haar middenstandsmilieu. Ze wordt schrijfster met een scherp politiek en sociaal bewustzijn. Aan de hand van foto’s, songs en nieuwsberichten vertelt ze over emancipatie, vrouw-zijn, klassenverschillen en individuele kansen. In losse scènes worden muzikale, vrolijke en melancholische herinneringen opgeroepen. Door één leven te volgen, zien we de wereld veranderen. ‘Alle beelden zullen verdwijnen. De dood wist alles in één seconde uit en dus moeten we iets redden van de tijd waar we nooit meer zullen zijn.’

'De jaren' is het met prijzen en jubelrecensies overladen meesterwerk van de Franse auteur Annie Ernaux. De Standaard der Letteren noemde het een ‘duizelingwekkende geschiedenis van een tijd en van een leven’. Voor regisseur Eline Arbo is het gedroomd materiaal. In het boek komen de twee lijnen samen die ze in haar werk verkent, enerzijds de ‘sociologische’ blik van 'Weg met Eddy Bellegueule' (2020) en anderzijds de krachtige vrouwen als protagonisten van 'De uren' (2021) en 'Yerma' (2021). Arbo: ‘Toen ik 'De jaren' las wist ik meteen: dit boek is voor mij geschreven. Annie Ernaux’ stijl is zo treffend en universeel dat al die herinneringen ook resoneren in mij. Haar beelden roepen een gevoel van nostalgie op, maar tegelijkertijd ook schaamte en woede.'

Credits

tekst: Annie Ernaux; regie en bewerking: Eline Arbo; spel: Mariana Aparicio Torres, Tamar van den Dop, Hannah Hoekstra, Antoinette Jelgersma en June Yanez

Compleet avondje uit?